.
De vraag
Het AMC en VUmc, de grootste medische centra in Amsterdam, bundelen de krachten op het gebied van vrouw-kindzorg in een nieuw centrum: Het Vrouw-Kindcentrum, oftewel: het VKC. Door de krachten van verschillende ziekenhuizen te bundelen, wordt de zorg verbeterd en is er meer ruimte voor onderzoek.
Bij een fusie komt ook een gedeelte kennismaking kijken: medewerkers moeten wennen aan elkaar, besluiten nemen over protocollen en op één lijn komen. Hoe kunnen de ziekenhuizen de samenwerking tussen hun medewerkers binnen het VKC bevorderen?
De oplossing
Wyzyn Communicatie startte een Storytellingproject op. De interviews (geschreven door Tim de Hullu) en portretten van medewerkers uit beide ziekenhuizen komen samen in een bookzine en op de intranetten van beide ziekenhuizen. Zo leren alle medewerkers elkaar kennen, zowel professioneel als persoonlijk. Luumen boog zich over de vormgeving van het project: een rustige stijl die – op een later moment – eenvoudig te implementeren is in het nieuwe VKC, maar wel een eigenzinnige en herkenbare uitstraling heeft. Deze stijl werd doorgevoerd in alle elementen van het Storytellingproject: het bookzine, de longreads op intranet en de infographic over de geschiedenis van de ziekenhuizen. De infographic is tenslotte door Luumen doorvertaald naar een interactieve tijdlijn die je meeneemt door de historie van het AMC en VUmc.
Specs
Opdrachtgever
Opdrachtgever: AMC / VUmc
Uitvoering: Wyzyn Communicatie
Fotografie & Tekst
Beeld: Thomas Thijssen
Tekst: Tim de Hullu
Vormgeving/animatie
Vormgeving: Hanneke van der Meer
Animatie: René Overhorst